top of page

בחירות ועסקים - יש קשר אין קשר



בחירות ועסקים יש קשר? רמז זה קשור לאסטרטגיה. שנייה אחרי שמריחים את מועד הבחירות יצא כל הרעש, הספינים, הלכלוך והאשמות, כל אלה הם סימנים לפעולה שנשלפת מהמותן ללא כל אסטרטגיה או ראייה לרחוק. המצב דומה לעסק שיוצא לדרך ומפרסם או יוזם שיווק רק כשקורה משהו.

המצב או הצורך להגיב תמיד קיים אך מה קרה למסרים המובילים איך יוצרים קמפיין שמוביל ולא נגרר? את זה נבין בהמשך הפוסט.

אז נכון מרבית הקמפיינים יתקפו את עניין המנהיגות זאת שיש או זאת שצריך או זאת שחולמים עליה אך מה זה אומר מנהיגות? הדבר דומה לעסק שההגדרה בראש מי שמוביל אותו זה "לעשות כסף" משהו ערטילאי ללא שום יכולת או יסוד להנחית את הדברים לביצוע. מה זה מנהיג טוב? מה נדרש ממנו לעשות? איך נזהה מנהיג טוב? מה יהיו המדדים להצלחתו? בהעדר מסגרת להבנה ולבקרה של מנהיג כזה או אחר כל מטאטא יורה, במקרה של עסקים זה חמור אף שבעתיים, העסק מקבל הרגשה שהוא פועל, "עושה כסף" אך בפועל זה רק מחזור גדול והרבה רעש ובסוף אין הרבה מה לקחת הביתה.

בואו נצרף עוד מילה נפוצה - מיתוג. אז נכון שיש את המותגים האלוהיים שלהם כנראה יהיו חיי נצח, אך עם השנים בעולם של העסקים הרגילים מיתוג הפכה להיות מילת תחליף אצלה לאסטרטגייה, ברוב המקרים כזאת בעטופה בגרפיקה יפה אך בלי שום חווית מותג בטח שלא ערכים נלווים - נשמע מוכר מהפוליטיקה? היום עם קמפיינר טוב וקצת קוסמטיקה אפשר להפוך כל אחד כמעט למועמד למשהו - ראש עיר, ראש מועצה,חבר כנסת, ראש מדינה, ראש אירגון ציבורי כזה או אחר, משנתפסה המערכת הציבורית כמקום עבודה בטוח ונוח כולם רוצים.


מערכות הבחירות האחרונות הציגו מועמדים רבים באריזות יפות וממותגות ממש כמו לקנות ג'ינס ברשת ממותג בקניון נוצץ רק שפה מדובר על החיים שלנו. מחפשים את ההקבלה לעסקים היא מגיעה עכשיו......עסקים רבים וחברות יוצאים לדרך מעצבים לוגו מקסים קובעים להם צבעי פירמה כל זאת להסביר לעצמם בעיקר למה הם עושים זאת, עוד יותר מעניינת היא השיטה בה בכל פעם שמגיעה מנכ"ל חדש או מנהל שיווק יוצאים ל"מיתוג מחדש", למי זה עוזר? בעיקר לממתגים.

עוד משהו מעולם האסטרטגיה העיסקית הם הערכים עליהם אנחנו בונים את הכל....בפוליטיקה משאילים ערכים לבחירות - ביטחון, שיווין, הזדמנות שווה אך למה הם מתכוונים בזה ולמה אנחנו? מה זה ביטחון? מה זה שלום? מה זה יוקר מחייה? זה תמיד נופל בין סיסמה להצהרה לרוב אין לה כיסוי ממש כמו בעסקים. כשיוצאים בהצהרות שווה לבסס אותן ולהיות כמה שיותר פשוטים וברורים, אופי הפרסום של היום מצריך פעולה פשוטות ואסטרטגיות יישומיות כשבקצה הבטחה כל שהיא שאפשר לעמוד בה.

בבחירות כמו בעסקים יש לנו מתחרים כי אנחנו לא עובדים לבד ובסביבה סטרילית. בבחירות רוב העיסוק והאסטרטגיות יטפלו ויכנסו במתחרה, מה הוא לא עושה נכון, מה הוא עושה רע, עד כמה המציאות שהוא הוביל היא שחורה ועגומה. אם נספור את זמן האוויר שמועמדים פוליטיים מבזבזים על לעסוק במתחרים נבין עד כמה חמורה הבעייה - כשאין לך מה להגיד על עצמך אתה מתעסק בכל העולם חוץ מבעצמך, נשמע מוכר מעולם העסקים נכון? עד כמה המתחרה שלי דורסני ומצליח, כמה הוא נוכל ובכל זאת יש לו לקוחות, איך הוא כל כך מצליח ואני פחות.


ממש כמו בקמפיין פוליטי גם כאן אנו נופלים להרגשה ולתחושות ולא לעובדות. המתכון הוא לעסוק במתחרה, לאסוף מידע עובדתי ומספרי בלבד, לנתח ללמוד ולמדוד אותו בפרמטרים מספריים ולא ברגש, הקמפיין הפוליטי לא יודע וככל הנראה לא ידע לעשות זאת בעסקים זה הכרח. מה שעוד מותר לעסקים שבאמת רוצים להוביל זה להיות אסטרטגית מספיק חזק ויצירתי ולא להתעסק במתחרים עד למינימום שאפשר.


לקראת סיכום אני ממליץ לכם לראות מי הם המותגים המובילים בעולם ולמה הם כאלה, כשתחפרו קצת לעומק תגלו שמותג מצליח בנוי על מערכת שירות מעולה וחווית לקוח לא שגרתית........מתפלל עבור כולנו שנגיע ליום הזה גם בתחום הפוליטי ושבמערכת בחירות יעלה אל סדר היום נושא השירות שאנו מקבלים כלקוחות של אותם מעומדים. מי שרוצה להיות מותג שידע לתת שירות אחלה אסטרטגיית בחירות ובחינם.

9 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page